Vi elsker alle

English/Engelsk united-states-32

Jeg dro til moskeen for Jummah-bønnen denne uken. Det er en spesiell bønn som er holdt hver fredags ettermiddag i moskeen, og den består av en tale etterfulgt av en kort fellesbønn. Kvinner er ikke nødt til å delta, men jeg prøver å gå innimellom så jeg kan møte andre muslimske kvinner og føle at jeg er en del av samfunnet. Jeg er glad for at jeg gikk denne uken. Talen og bønnen var fin og beroligende om vanlig, men den beste delen for meg var å se de som sto utenfor moskeen og tok imot oss da vi kom. Det var en liten gruppe fra samfunnet som hadde kommet for å holde plakater og vise støtte. De fleste av dem var kristne og jeg var ganske overrasket. Plakatene hadde beksjeder som sa «vi elsker aller», «vi er alle amerikanere» og «Du er naboen min, jeg er glad du er her». Etter bønnen var der mye snakk utenfor moskeen. Da jeg snakket med noen av dem, fortalte det ene paret at da de bodde i Indonesia hadde de blitt utrolig godt mottatt av deres muslimske naboer, selv om de var kristne selv. Nå ville de vise takknemlighet for det, og samtidig la oss vite at vi ikke er alene og at vi er velkommen her i USA. Det var utrolig godt å se, og det betyr mye for meg.

Jeg ble oppdratt som kristen, og mange av verdiene jeg ble lært da, har jeg også funnet i Islam. Begge religionene oppfordrer deg til å være gode mot dem rundt deg. I kristendommen er det en gyldne regelen «vær mot andre som du vil andre skal være mot deg» og i Islam er det som profeten Muhammed (fred være med han) sa «Ingen av dere er en (sann) troende før en ønsker for sin bror det en ønsker for seg selv».

Kilde: hadith 13, Førti hadith av Imam Nawawi

Leave a Reply

